Thursday, February 17, 2011

Salam Maulidur Rasul

Muhammad nama diberi. Nama yang tidak lazim diguna pakai di kalangan orang-orang Arab. Sesudah dilahirkan kebiasaan bagi bangsawan-bangsawan Arab di Makkah untuk menyusukan. Akan tetapi mereka menghindari bayi dari anak-anak yatim.

Tak kala itu Halimah berkata kepada Harith bin Abd'l-'Uzza suaminya:

"Tidak senang aku pulang bersama dengan teman-temanku tanpa membawa seorang bayi. Biarlah aku pergi kepada anak yatim itu dan akan kubawa juga."

"Baiklah," jawab suaminya. "Mudah-mudahan karena itu Tuhan akan memberi berkah kepada kita."

Ketika menyampaikan lamaran Khadijah kepada Nabi oleh Nafsiah binti Aliyah,

Wahai Muhammad! Katakan terus terang, apa sesungguhnya yang menjadi penghalang bagimu untuk memasuki kehidupan rumah tangga? Kukira usiamu sudah cukup dewasa! Apakah anda akan menyambut dengan senang hati jika aku mengundang anda kepada kecantikan, kekayaan, keanggunan, dan kehormatan ? Nabi menjawab,Apa maksud mu? Ia lalu menyebut Khadijah. Nabi lalu berkata, Apakah Khadijah siap untuk itu, padahal duniaku dan dunianya jauh berbeda? Nafsiah berujar . Saya mendapat kepercayaan dari dia, dan akan membuat dia setuju. Anda perlu menetapkan tanggal perkahwinan agar walinya Amar bin Asad dapat mendampingi anda berserta handai tolan anda, dan upacara perkawinan dan perayaan dapat diselenggarakan".

Dan suatu ketika Nabi SAW bertanya kepada Aisyah apakah ada makanan untuk dimakan? Jika tiada, Rasulullah mahu berpuasa.

Apakah ini contoh rumahtangga yang terbaik?

Mahukah perempuan hari ini menerima calon suami yang tidak dapat menyediakan makanan di rumah?

Kritikan mengenai tarikh 12 Rabiul Awwal oleh Darul Kautsar

No comments: